دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۸:۵۵
۰ نفر

مهدی هادوی تهرانی:توطئه‌ای که در شکل انفجار مسجد علی‌بن‌ابیطالب در زاهدان رخ داد و منجر به شهادت جمعی از هموطنان‌مان در این استان شد، تلاشی بود

از سوی مخالفان وحدت امت اسلامی تا در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری دهم، فضای امن کشور را وارونه جلوه دهند و در میان اهالی تسنن و تشیع تشنج‌آفرینی کنند.

می‌توان این توطئه را از چند منظر مورد بررسی قرار داد:
اول؛ حادثه انفجار در مسجد علی‌بن‌ابیطالب یک هفته پس از پایان سفر رهبر معظم انقلاب به استان کردستان رخ داد.

اقدامات رهبر معظم انقلاب در استان کردستان، توقف ایشان در این استان، سخنرانی و دستور ایشان به پخش اذان اهل تسنن در کنار اذان اهل تشیع از سیمای مرکز کردستان، در راستای وحدت شیعه و سنی و در راستای ایجاد فضایی مناسب برای تحقق وحدت امت اسلامی ارزیابی می‌شود.

طبیعتا تشکیل چنین فضایی چندان مطلوب دشمنانی نبود که وحدت امت اسلامی را بزرگ‌ترین مانع تحقق اهداف خود فرض می‌کنند؛

بنابراین داستان مسجد علی‌بن ابیطالب که پیش‌بینی می‌شود تنها توطئه اسلام ستیزان در ایام انتخابات نخواهد بود، برای مخدوش کردن دستاوردهای مثبتی بود که بعد از سفر رهبرمعظم انقلاب در راستای وحدت تشیع و تسنن شکل گرفته بود.

دوم؛ دشمن همیشه در انجام اقداماتش اهداف چندگانه را دنبال می‌کند. بدون شک رخ دادن این حادثه در زمانی که فاصله کمی به انتخابات ریاست‌جمهوری مانده است می‌تواند با هدف ایجاد ناامنی در مناطق سنی نشین، لااقل در سیستان و بلوچستان باشد.

شاید اگر سفر رهبر معظم انقلاب به استان کردستان صورت نمی‌گرفت، مشابه چنین حادثه‌ای را در این استان به‌ویژه در ایام انتخابات ریاست‌جمهوری شاهد بودیم. تلاش اینها بر آن است تا ثبات و امنیتی را که کشور ما در منطقه و در جهان از خود نشان داده است، مخدوش کنند.

مخالفان اسلام می‌خواستند امنیتی را که ایران در انتخابات 30 سال گذشته از خود نشان داده است برهم زده و فضای مناسب انتخاباتی را لااقل در مناطق سنی نشین وارونه جلوه دهند.

سوم؛ حادثه مسجد علی‌بن‌ابیطالب را می‌توان از یک منظر دیگر هم نگاه کرد و آن مشارکت ایران در مسئله سرکوب نیروهای طالبان در پاکستان است. قهرا طالبان و نیروهایی که به‌صورت پیدا و ناپیدا پشتیبان طالبان هستند مایل به نابودی این غده سرطانی در منطقه نیستند.

چرا که طالبان به‌عنوان یک هسته بحران در منطقه ایران و افغانستان و پاکستان مورد سوء‌استفاده مجموعه‌های اطلاعاتی غرب بوده و هست و سرکوب نیروهای طالبان گویا زنگ خطر را برای سرویس‌های اطلاعاتی غرب که منافعشان را در تداوم حیات این غده می‌بینند به صدا درآورده است، بنابراین نیروهای وابسته خودشان و گروهک‌های تروریستی که در داخل ایران فعال هستند را به فعالیت واداشته تا با فشار بر جمهوری اسلامی ایران از طریق اقدامات تروریستی، حمایت ایران از پاکستان برای مبارزه با طالبانیسم را منحرف کنند تا دولت پاکستان در سرکوبی طالبان گرفتار نوعی ناتوانی شده و طالبان بتوانند به حیات خودشان ادامه بدهند.

چهارم؛ در شرایط بحرانی که احساسات تهییج می‌شود امکان تحریک عواطف بسیار فراهم است. این شرایط را دشمنان ایجاد می‌کنند.

اتفاقی که بلافاصله پس از عملیات بمبگذاری در مسجد علی‌بن‌ابیطالب  صورت گرفت و در قالب حمله به مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل تسنن زاهدان شکل یافت، ادامه توطئه دشمنان در ایجاد تفرقه بین تشیع و تسنن با بهره‌گیری از عواطف تحریک شده بود.

بلافاصله بعد از این حادثه، این خبر منتشر شد که مولوی عبدالحمید   کشته شده تا احساسات اهل تسنن تهییج شود.

در این شرایط که زمینه‌های درگیری فراهم است قطعا دشمن در قالب شیعه تندرو و در قالب سنی تندرو به صحنه می‌آید و به اسم طرفداری از تشیع یا به اسم طرفداری از تسنن درگیری ایجاد می‌کند، بنابراین بر همه عالمان اسلام است که با حفظ آرامش این توطئه‌ها را خنثی کنند.

* رئیس هیأت علمی بعثه مقام معظم رهبری

کد خبر 82674

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز